De effectiviteit van digitale nieuwsbrieven

Een digitale nieuwsbrief is een sterk medium om als bedrijf ‘top of mind’ te zijn bij (potentiële) klanten. Onderzoeken op het gebied van online marketing wijzen uit dat een nieuwsbrief zelfs effectiever is dan het gebruik van social media.

Een aantal onderzoeksresultaten:

  • Het eerste online kanaal dat Nederlanders ‘s ochtends raadplegen is hun e-mail.
  • 72% ontvangt reclame het liefst via e-mail
  • Maar liefst 70% van de Nederlanders laat zich via e-mail verleiden tot het doen van een aankoop
  • Van de deelnemers heeft 68% het meeste vertrouwen in e-mail. Facebook, LinkedIn en WhatsApp scoren beduidend minder.

Hoewel effectief is e-mail marketing wel gebonden aan strenge regels. Hoe voorkomt u dan toch dat uw digitale mailing wordt gezien als spam, terwijl u wel het juiste rendement in het oog houdt?

Een aantal tips:

  • Bouw een groot (en legaal!) adressenbestand op van de juiste doelgroep
  • Maak gebruik van de juiste e-mailmarketingsoftware om uw boodschap in alle e-mail-programma’s goed weer te geven
  • Hou het kort en bondig, beperk de frequentie
  • Koppel de nieuwsbrief zoveel mogelijk aan uw andere kanalen als website, facebook, twitter, blog, etc.
  • Schrijf zo persoonlijk mogelijk

De web-afdeling van Van Horssen OJ Service BV adviseert u graag over de beste aanpak.